Miten tekninen optimointi vaikuttaa digitaaliseen näkyvyyteen?

 

Avainsanojen oikeanlainen käyttö on olennainen osa hakukoneoptimointia digitaalisen näkyvyyden kasvattamiseksi, ja siitä Hermanni kirjoittikin jo blogissamme. Tärkeää on kuitenkin verkkokaupan tai -sivuston optimointi myös teknisessä mielessä!

 

Miksi tekninen optimointi kannattaa?

Tekninen optimointi on tärkeää aivan kaikenlaisille sivustoille. Yksinkertaisimmillaan se saa käyttäjän viihtymään paremmin, kun sivut ja kuvat latautuvat vauhdikkaasti, valikot toimivat selkeästi ja haluttu sisältö löytyy sekä helposti että nopeasti.

 

Mutta entä se digitaalinen näkyvyys? Hyviä uutisia, sillä nykyään hakukoneet arvostavat aivan samoja elementtejä kuin käyttäjätkin. Kun sivustolla on tarpeeksi hyvää ja relevanttia sisältöä, sitä päivitetään aktiivisesti ja ennen kaikkea kun se on selkeä, myös hakukoneet pitävät sivustoa hyvänä.

 

Ulkoisten linkkien määrä sekä laatu sivustolle on myös tärkeää. Suosituilla hakukoneilla on eräänlainen piilotettu pistearvo annettuna sivustoille, ja jos laadukas sivu antaa linkin sinulle, se katsotaan todella positiiviseksi tekijäksi. Tästä esimerkkinä voidaan käyttää monen yrityksen sivuilla olevia asiakascase-tarinoita. Tehdyn työn lisäksi tällä voi myös kehittää molempien verkkosivustojen digitaalista näkyvyyttä.

 

Mistä lähteä liikkeelle?

Jotta sivustoa voi lähteä optimoimaan teknisesti, täytyy ensin tietää lähtökohdat. Yksinkertaisimmillaan se voi olla rehellisen mielipiteen kysyminen esimerkiksi tutuilta, joille sivusto ei ole ennestään kovin tuttu, tai jotka eivät ole käyttäneet sitä ollenkaan. Omaan sivustoon tottuu yllättävänkin nopeasti, ja objektiivinen tarkkailu saattaa olla hankalaa.

 

Tarkastus kannattaa tehdä monilla erilaisilla laitteilla, sillä esimerkiksi työpöydällä hyvin toimiva sivusto saattaa toimia heikommin esimerkiksi tabletilla tai älypuhelimella. Mobiilikäyttö on lisääntynyt huimasti viime vuosina ja kattaakin nykyään jopa yli puolet kaikesta käytöstä. Vanhempia sivustoja ei ole välttämättä rakennettu toimimaan ollenkaan älylaitteilla.

 

Myös erilaisia työkaluja on hyvä hyödyntää teknisen optimoinnin saralla, esimerkiksi erilaisia nopeustestejä, sanalaskureita ja kuvien koon mittaajia. Hakukoneet arvostavat sivuston loogisuuden ja luotettavuuden lisäksi myös sen nopeutta. Olemme myös tottuneet todella nopeaan yhteyteen tänä päivänä, ja jos sivusto esimerkiksi mobiililaitteella lataa useamman sekunnin ajan näyttämättä mitään elonmerkkejä, saattaa käyttäjä vain sulkea sivun, jolloin sivusto menettää potentiaalisen kävijän tai asiakkaan.

 

Digizer tukenasi teknisessä optimoinnissa

Jos tekninen optimointi tuntuu haastavalta tai haluat käyttää aikaasi ennemmin ydinliiketoimintaasi, ei hätää! Teemme teknisiä analyysejä sekä optimointeja jokaisessa vaiheessa aloitustehtävistä haastavampiin päivityksiin ja kaikille alustoille, WordPressistä Magentoon tai täysin riippumattomiin ratkaisuihin. Tutustu Digizerin hakukoneoptimoinnin palveluihin!

 

Kirjoittanut:
Timo

 

Lue myös:

Oikeat avainsanat varmistavat digitaalisen näkyvyyden

Hakukoneoptimointi