Uutiskirje voi markkinointikanavana jakaa mielipiteitä, sillä jokaisen sähköpostilaatikkoon kilahtelee paljon mainontaa. Siksi kannattaakin pohtia tarkkaan, onko se oikea kanava juuri sinun yrityksesi markkinointiin. Uutiskirjeellä voidaan kuitenkin saada tehoja muuhun markkinointiin sekä tiedottaa asiakkaita, ja se voi tukea myyntiä erinomaisesti. Alla on lueteltu asioita, joita kannattaa ottaa huomioon uutiskirjeitä suunniteltaessa.
Uutiskirjeen otsikko kannattaa miettiä tarkkaan, sillä se näkyy vastaanottajan sähköpostissa ensimmäisenä ja ratkaisee sen, avaako vastaanottaja viestin lukeakseen sen sisällön vai ei. Otsikossa on mahdollista käyttää isoja ja pieniä kirjaimia sekä sähköpostiohjelmasta riippuen myös hymiöitä. Näiden käyttöä kannattaa kuitenkin ensin harkita, sillä huomion herättäminen näillä keinoilla ei aina ole yrityksen brändin eikä viestin sisällön mukaista.
Huomiota on mahdollista herättää myös vaikkapa otsikossa olevalla kysymyksellä tai maininnalla, että tarjous on esimerkiksi voimassa vain lyhyen ajan. Myös huumori voi toimia hyvin, mikäli se on yrityksen tyylin mukaista.
Uutiskirje kannattaa lähettää vain henkilöille, joita sisältö voisi oikeasti kiinnostaa. Oikean kohderyhmän määritteleminen on suunnittelun lähtökohta. Sen jälkeen sisältö ajatellaan vastaanottajan näkökulmasta. Pyri viestimään siitä, miten vastaanottaja hyötyy palvelustasi tai tuotteestasi, jotta saat mielenkiinnon herätettyä. Tällöin kirje myös todennäköisemmin luetaan loppuun.
Mieti, mitä haluat viestiä ja saavuttaa uutiskirjeellä. Siinä voidaan keskittyä enemmän asiapitoiseen tiedonjakamiseen tai esimerkiksi kampanjan tai tuotteiden mainostamiseen, jolloin sisällössä on usein enemmän kuvia. Toimiva kokonaisuus voi olla myös vaikkapa yhdistelmä näitä seikkoja, jolloin kirjeessä on esimerkiksi ylimpänä kauppasi uudet kuulumiset ja sen alla tuote-esittelykuvia. Pidä kuitenkin aina mielessäsi se, miten kiinnostavaksi vastaanottaja voisi kirjeen kokea.
Varmista, että uutiskirjeen läpi selaaminen käy nopeasti. Lukija ei välttämättä jaksa keskittyä sisältöön muutamia sekunteja pidempään, tai hän saattaa selata kirjeen ensin läpi, ennen kuin päättää, perehtyykö siihen tarkemmin. Selaamista auttavat muun muassa seuraavat asiat:
Uutiskirjeessä mahdollisuuksia lukijan osallistamiseen on monia, sillä uutiskirjeeseen on mahdollista linkittää useampikin verkkosivustosi sivu. Esimerkiksi tuote-esittelyn kuvan klikkaaminen voi viedä suoraan tuotesivulle, ja tarjouksen voi linkittää suoraan verkkosivustosi kampanjasivulle. Linkeillä voit ohjata myös lukijoita vaikkapa blogiisi tai jonkin teeman lisätietosivulle. Lisäksi esimerkiksi tarjouspyyntö- tai yhteydenottolomakkeelle ohjaaminen on mahdollista.
Älä kuitenkaan linkitä liikaa, vaan keskity tärkeimpään tai pariin tärkeimpään toimenpiteeseen, joita toivoisit lukijan tekevän. Call-to-action-nappeja voi yleensä muokata ulkoasultaan monenlaisiksi, joten mieti, mikä ulkoasu ja napissa oleva teksti houkuttelisi vastaanottajaa.
Me Digizerillä autamme mielellämme uutiskirjeiden tekemisessä sekä muussa markkinoinnissa. Ota yhteyttä, niin aloitetaan uutiskirjemarkkinointinne!
Kirjoittanut: Melina
Yhteystiedot
Oulun toimisto
Helsingin toimisto
Yhteystiedot
Tietoa
Oulun toimisto
Helsingin toimisto