Mitä verkkokaupassa tapahtuu vuonna 2020?

Verkkomaksamiseen erikoistunut yritys Paytrail julkaisee vuosittain raportin verkkokauppamaailmassa pinnalla olevista trendeistä. Trendiraporttiin on koottu niin suomalaisten kuin ruotsalaistenkin verkkokauppa-alan asiantuntijoiden näkemyksiä yleisestä kehityssuunnasta ja edellytyksistä menestyvään liiketoimintaan. Tässä kirjoituksessa nostetaan esille kaksi raportin trendiä verkkokaupan kehittämiseen ja konversioiden kasvattamiseen.

Verkkokaupan strategia tehdään yhdessä asiakkaan kanssa

Ymmärrätkö oikeasti, mitä asiakkaasi haluaa? Asiakasajattelu korostuu entisestään vuonna 2020 verkkokaupan kehittämisessä, kanava-ajattelussa sekä maksamisen helppoudessa. Aito asiakasymmärrys sekä asiakaskokemuksen johtaminen painottuvat asiakkaan aikakaudella, sillä ostajien vaikutusvalta on kasvanut digitaalisessa ympäristössä. Miksi et siis hyödyntäisi asiakkaita verkkokauppasi kehitystyössä?

Määrittele verkkokauppasi parhaat asiakkaat ja osallista heidät verkkokaupan kehittämistyöhön – saat arvokasta tietoa, erilaisia näkökulmia sekä tärkeitä kehitysideoita. Sisäistä, mitä asiakkaat haluavat ostaa ja kehitä verkkokaupastasi asiakkaidensa näköinen. Tämä koskee niin valikoimaa kuin myös itse ostoprosessia. Hyödynnä kertynyttä dataa kehitystyössä: numerot kertovat paljon, jos niitä osaa vain tulkita oikein.

Menestyvän verkkokaupan resepti on ainakin teoriassa suhteellisen yksinkertainen: myy siellä, missä asiakas haluaa ostaa ja sitä, mitä asiakas haluaa ostaa. Tämän seikan vuoksi asiakkaiden ottaminen mukaan kehitystyöhön on tärkeää aidon asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Ilman yhteistyötä et voi aidosti tietää, mitä asiakkaasi haluaa ostaa ja millainen ostopolku ylittää hänen odotuksensa. Mikä tärkeintä, saat hänet todennäköisemmin palaamaan verkkokauppaasi uusintaostoksille.

Asiakas ostaa kaikkialta netistä

Verkko-ostosten määrä kasvaa edelleen vahvasti, mutta ostaminen siirtyy myös varsinaisten verkkokauppojen ulkopuolelle; sosiaalisen median mainos voi viedä kuluttajan suoraan tuotteen maksuvaiheeseen, jolloin perinteinen verkkokauppaselailu ja lukuisien vaihtoehtojen läpikäynti jää väliin. Ostamisen helppous ja nopeus ovat pinnalla olevia trendejä, jotka tulee huomioida verkkokaupan strategisessa kehitystyössä – älä siis sabotoi verkkokauppasi myyntiällä jähmeällä ja monimutkaisella ostoprosessilla, joka houkuttaa lähinnä jättämään ostotapahtuman kesken.

Satsaa siihen, että tuotteesi ovat ostettavissa suoraan sosiaalisen median kanavilta, Google Adsin Shopping-mainonnan kautta sekä Googlen hakutuloksista. Varmista, että tuotteesi näkyvät niitä etsiville – katso tuotetekstit kuntoon, satsaa laadukkaisiin tuotekuviin ja muista hakukoneoptimointi.

Tarvitsetko apua hakukoneoptimoinnin tai vaikkapa tuotekuvauksien kanssa? Autamme verkkokaupan ydinpalveluiden lisäksi myös digimarkkinoinnissa. Ota yhteyttä tai varaa aika veloituksettomaan digikonsultaatioon.

Kirjoituksessa on käytetty lähteenä Verkkokaupan trendit 2020 -raporttia, jonka voit ladata itsellesi Paytrailin sivuilta.

Blogiemme aiheita