Kuinka voin seurata mainonnan ja optimoinnin vaikutuksia?

Tarjoamme asiakkaillemme apua ja tukea myös seurannan kanssa, ja esimerkiksi mainonnan tai optimoinnin yhteydessä voimme rakentaa teille oman seurantaympäristön.

Työkalut seurantaan

Jos mainostat esimerkiksi Googlen hakukoneessa, Facebookissa, Instagramissa tai LinkedInissä, alustat tarjoavat omat seurantamahdollisuudet, jotka ovat hyviä ja antavat laajasti erilaista dataa. Sivuston optimoinnin tuloksia voi katsoa kätevästi Googlen Analytics -työkalun kautta, kunhan sen on asettanut sivustolle.

Tietoa on siis pääsääntöisesti hyvin saatavilla, mutta se löytyy useasta eri lähteestä ja seuraaminen monen välilehden kanssa on työlästä, eikä kokonaiskuva muodostu kovin helposti. Toki nämä voi manuaalisesti liittää omiin tilastoihin, mutta sekin vie paljon aikaa.

Erittäin hyvä ja ilmainen työkalu seurantaan on Googlen oma Data Studio. Data Studioon voit määrittää lähteeksi suoraan Googlen omia seurantoja, kuten Ads sekä Analytics, ja myös muita alustoja kolmannen osapuolen linkitysten kautta. Täten myös esimerkiksi Facebookkia voit seurata suoraan Googlen Data Studion kautta.

Kuinka tulkita lukuja?

Kun sivuston optimointi on aloitettu tai kenties mainoskampanja käynnistetty, on seuraamisen aika. Yleisesti mainoskampanjoilla on mahdollista nähdä suoria piikkejä sivuston kävijöissä erittäinkin nopeasti, kun taas sivuston optimointi on pitkäjänteisempää työtä, joka kasvattaa kävijöiden määrää tasaisemmin.

Monelle sivustolle ja verkkokaupalle hyvä valinta on oikea yhdistelmä molempia, ja esimerkiksi sivuston optimointi on jatkuva prosessi, eikä lyhyt pyrähdys. Yksittäiset päivät, viikot tai kuukaudetkaan eivät välttämättä anna hyvää kuvaa, vaan kannattaa keskittyä trendiviivojen seurantaan.

Data Studio tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia seurata juuri mitä haluat ja miten haluat, ja itselle täydellisen seurantaympäristön rakentaminen voikin viedä jonkun verran aikaa, mutta se maksaa monesti käytettävyydellään ja ystävällisyydellään itsensä takaisin.

Tutustu Digizerin data-analytiikkapalveluihin ja kysy meiltä lisää ottamalla yhteyttä!

Blogiemme aiheita