Kuinka käyttää otsikoita verkkosivuilla?

Otsikot sivustolla helpottavat kävijöitä erottamaan kappalejaon sekä löytämään itselleen tärkeimmän ja mielenkiintoisimman sisällön. Käyttäjäystävällisyyden lisäksi otsikoilla on erittäin suuri merkitys hakukoneoptimoinnissa, sillä hakukoneet tutustuvat sivuihin otsikot edellä ennen tekstisisältöön siirtymistä.

Otsikko kertoo käytännössä käyttäjän lisäksi myös hakukoneelle tärkeimmän sivuston sisällön sekä rajaa aihealueen, ja tätä kautta potentiaaliselle kävijälle voidaan näyttää mahdollisimman merkityksellistä sisältöä.

Title-tag

Title-tagi määrittelee sivun otsikon käyttäjän välilehteen, sekä hakukonetulosten otsikot. HTML Title Tag voidaan myös ajatella eräänlaisena metakuvauksen omana otsikkona. Tämä on merkityksellisin sisältö hakukoneen näkökulmasta, ja täten titleen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Noin 70 merkin rajaa on hyvä käyttää title-tageissa, sillä sitä pidemmät otsikot leikkautuvat pois esimerkiksi Googlen hakutuloksista.

H-tagit

Tagit h1, h2, h3, h4, h5 ja h6 ovat sisällön otsikoita. Näistä merkityksellisin on h1, ja sellainen tulisi olla jokaisella sivulla ennen tekstisisältöä.

Tageja h2 ja sen pienempiä versioita h3, h4, h5 sekä h6 eteenpäin on hyvä käyttää alaotsikkoina, ja hakukoneet myös arvottavat näitä samassa järjestyksessä.

Monen sivuston päivittäjän haasteena onkin ollut nykyään trendikäs erittäin suuri h1-otsikko, ja eri sivustojen hallinnoijat ovat tästä syystä käyttäneet esimerkiksi h4-otsikoita pääotsikkoina, ja h5 tai h6-otsikoita alaotsikkoina. Ongelmaa kannattaa lähestyä ennemmin muokkaamalla h1-otsikkotasoa pienemmäksi, kuin käyttämällä h4-otsikkoja sen tilalta. Tällä on potentiaalisesti merkittävä vaikutus hakukonenäkyvyyteen.

Myös H-tagien otsikoissa on hyvä käyttää noin 20-70 merkin otsikkoa, joka kuvastaa alla olevaa sisältöä.

Sivun URL-osoite

Myös sivun URL-osoitteeseen on hyvä kiinnittää huomiota, sillä nämä ovat tärkeitä sivuston käyttäjälle, ja sen kautta myös arvokkaita hakukoneoptimoinnissa. Esimerkiksi tuotesivun URL-osoitteessa on hyvä olla tuotteelle tärkeitä avainsanoja, kuten tuotteen merkki ja malli. Erikoismerkkejä ja skandinaavista merkistöä tulee välttää, sillä ne eivät muotoudu oikein suoraan URL-osoitteisiin.

Digizer kumppaninasi

Hakukoneoptimoinnissa hyvä aloituspiste on laadukas ja merkityksellinen sivujen otsikointi. Hakukoneoptimointi vaatii kuitenkin jatkuvaa panostusta ja kehitystyötä, ja kun etsit kumppania digitaalisen näkyvyytesi kehittämiseen, on Digizer oikea valinta. Tutustu Digizerin hakukoneoptimoinnin palveluihin!

Mikäli tarvitset apua kohderyhmääsi kiinnostavaan sisällöntuotantoon, autamme mielellämme!

 

Blogiemme aiheita