Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

 

Facebook-ryhmän luominen ja ylläpito saattaa tuntua hieman vaativalta, mutta se voi olla erinomainen tapa antaa lisäarvoa seuraajillesi Facebookissa. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme, mitä hyötyjä Facebook-ryhmä tuo ja kuinka voit tehokkaasti ylläpitää yrityksesi Facebook-ryhmää.

 

Miksi käyttää Facebookin ryhmiä?

Facebookin oma tutkimus osoittaa, että ryhmiin sitoudutaan enemmän kuin Facebook-sivuihin. Tämä johtuu siitä, että Facebook-ryhmät antavat jäsenille mahdollisuuden aloittaa keskusteluja saumattomammin kuin Facebook-sivu. Tutkimus on myös osoitus siitä, että keskustelut ovat siirtymässä julkisilta Facebook-sivuilta suljettuihin ryhmiin.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien yritysten pitäisi heti luoda oma Facebook-ryhmänsä. Ryhmä kannattaa perustaa, jos näet siitä olevan hyötyä ja sinulla on aikaa ylläpitää sitä. Jos päätät luoda oman Facebook-ryhmän yrityksellesi, tässä muutamia sen tarjoamia hyötyjä.

 

1. Tarjoa extraa asiakkaillesi

Facebook-ryhmän avulla voit helposti kokeilla uusia ideoita ja keskustella näppärämmin asiakkaittesi kanssa. Voit tarjota ryhmään kuuluville jäsenille extraetuja ja näin vahvistaa brändiäsi. Asiakkaat voivat myös keskustella keskenään.

 

2. Luo yhteisöllisyyttä

Yhteisöllisyyden luominen verkkosivuston tai Facebook-sivun kautta on hankalaa. Tähän Facebook-ryhmät voivat tarjota ratkaisun. Kuten edellisessä kohdassa mainittiin, ryhmissä asiakkaat voivat keskustella keskenään – tämäkin luo yhteisöllisyyttä.

 

3. Luo ainutlaatuisuuden tunne

Jokainen haluaa tuntea itsensä erityiseksi, ja yksityiset Facebook-ryhmät voivat palvella juuri tätä tarvetta. Sekä yksityisissä että salaisissa ryhmissä ylläpitäjän on hyväksyttävä ryhmään haluavat jäsenet, jotta he voivat osallistua ryhmän toimintaan. Suurin ero yksityisten ja salaisten ryhmien välillä on, että yksityiset ryhmät löytyvät Facebookin haulla, kun taas salaiset ryhmät eivät. Yritys voi esimerkiksi luoda oman ryhmän uutiskirjeen tilaajille, ja kutsu ryhmään lähetetään uutiskirjeessä.

 

4. “Peittoa” Facebookin algoritmi

Facebookin uutisvirran algoritmi uudistui vuoden alussa , ja nykyään algoritmi rajoittaa entistä enemmän yritysten Facebook-sivujen näkyvyyttä. Kuten aiemmin todettiin, ryhmiin sitoudutaan enemmän kuin Facebook-sivuihin, joten ryhmien päivitykset näkyvät käyttäjien uutisvirroissa enemmän. Tämä siis auttaa yritystä saamaan enemmän näkyvyyttä ihmisten uutisvirroissa ja on yksi tapa “peitota” Facebookin algoritmi.

 

Facebook-ryhmien tehokas käyttäminen

Edellä mainittiin muutamia hyötyjä, joita Facebook-ryhmät voivat tuoda. Katsotaan seuraavaksi, miten Facebook-ryhmää voidaan käyttää tehokkaasti.

 

1. Aseta säännöt

Ryhmän säännöt ovat tärkeä keino pitää keskustelut ja asiat järjestyksessä. Ryhmän säännöt asettavat rajat käyttäytymiselle ja suojaavat sinua, jos joudut poistamaan henkilöitä ryhmästä.

 

2. Julkaise säännöllisesti

Säännöllinen julkaiseminen on avaintekijä hyvän vuorovaikutuksen luomisessa, mutta säännöllinen julkaiseminen on myös haastavaa. Yksi hyvä keino on esimerkiksi luoda viikoittaisia teemoja ja heittää kysymyksiä, joista jäsenet voivat keskustella.

 

3. Vastaa viesteihin

Vastaa aina kaikkiin viesteihin, koska se rohkaisee ryhmän jäseniä jatkossakin lähettämään kysymyksiä ja viestejä.

 

4. Luo ainutlaatuista sisältöä ryhmälle

Ryhmän jäsenille kannattaa luoda omaa ainutlaatuista sisältöä, jota voivat olla esimerkiksi vain ryhmän jäsenille tarkoitetut alekoodit ja alennukset.

 

5. Analysoi

Facebook-ryhmillä on oma analytiikkanäkymänsä. Tutki säännöllisesti analytiikan dataa, jotta näet, mikä toimii.

 

Kirjoittanut: Jouni