Facebook-mainonnan historia

 

Facebook-mainonnasta on tullut markkinointikanavana välttämätön yrityksille ympäri maailmaa. Siksi miljoonat yksittäiset yritykset käyttävät nyt maailman suosituinta sosiaalisen median alustaa mainostaakseen yrityksiään, tuotteitaan ja palveluitaan massoille. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut.

 

Facebookin nousu mainoskanavien eliittiin on ottanut mielenkiintoisia ja odottamattomia käännöksiä matkan varrella.

 

Näin se tapahtui…

2004: Facebookin perustavat ryhmä Harvardin yliopiston nörttejä. Tässä vaiheessa he eivät vielä tienneet sitä, että tulevaisuudessa he vihaavat toisiaan.

 

2004: Ensimmäinen Facebook-mainonnan muoto ilmestyy uudelle verkkosivustolle nimellä ”Facebook Flyer”. Koska sivusto pysyy tiukasti Harvardin yliopistokeskeisenä, Harvardin opiskelijat ostavat Facebook-Flyereita, jotka mainostavat tapahtumia ja joitain paikallisia yrityksiä.

 

2005: Facebook alkaa kokeilla tuottoisampia mainonnan muotoja tekemällä sopimuksen partypoker.net -verkoston kanssa, joka nettoaa Facebookille 300 dollaria jokaisesta uudesta tilaajasta, joka kirjautui Facebookin kautta.

 

2006: Facebook ilmoittaa sitoutuneensa markkinointikumppanuuteen sijoituspankkitoimisto JP Morgan Chasen kanssa.

 

2006: Uhkapelaaminen verkossa kielletään Yhdysvalloissa. Facebook on pakotettu luopumaan Partypoker.netistä mainosasiakkaana. Facebook menettää 60 000 dollaria mainostuloja kuukaudessa.

 

2007: Strateginen mainoskumppanuus syntyy, kun Microsoft ostaa 1,6%: n osuuden Facebookista 240 miljoonalla dollarilla, ja siitä tulee Facebookin bannerimainonnan ja sponsoroitujen linkkien tarjoaja.

 

2007: Facebook menee mobiiliin.

 

2007: Facebook julkaisee Marketplace palvelun. Jostain syystä ketään ei kiinnosta.

 

2007: Facebook-mainokset avataan. Kuka tahansa yritys voi nyt ostaa mainoksia Facebook-alustalla suhteellisen helposti, ja monet niin tekevätkin. Toistaiseksi kaikki mainokset näkyvät Facebook-fiidin oikeassa reunassa.

 

2009: Facebook alkaa tarjota edistyneitä kohdistusvaihtoehtoja mainostajille. Mainontaa voidaan nyt kohdistaa kielen ja maantieteellisen tiedon perusteella.

 

2009: Facebook-sivun omistajat voivat nyt perustaa ja hallita omia mainoksia.

 

2012: Facebook julkaisee “mobiilimainokset”, mikä on järkevää, koska siirtyminen pöytätietokoneesta mobiililaitteeseen on nyt täydessä vauhdissa.

 

2012: 1 miljardi ihmistä on nyt rekisteröitynyt Facebook-käyttäjiksi.

 

2012: Uudelleenmarkkinoinnista nostaa päätään, kun Facebook julkistaa evästepohjaisen kohdistussovelluksen “The Facebook Exchange”.

 

2013: Facebook julkaisee videomainokset.

 

2013: Facebook esittelee “Lookalike Audiences” -palvelun, jonka avulla mainostajat voivat tavoittaa Facebook-käyttäjiä, joilla on samanlaisia ominaisuuksia kuin nykyisillä asiakkailla.

 

2013: Retarget-mainokset alkavat näkyä käyttäjien uutissyötteissä.

 

2013: Mobiilimainosten osuus on nyt yli 40% Facebookin kokonaismainostuloista.

 

2014: Facebook ottaa käyttöön 3-tason mainoskampanjarakenteen, joka tarjoaa nyt “kampanjoita” ja “mainosjoukkoja” tavallisten vanhojen “mainosten” lisäksi.

 

2014: “Karuselli mainokset” esitellään.

 

2015: Dynaamiset tuotemainokset esitellään. Ne lamput, joita katselit Ikean verkkosivustolla viime viikolla? Arvaa mitä: ne ovat nyt aikajanallasi. Kyllä, ne kaikki.

 

2015: “Facebook Pixel” julkaistaan. Suorituskykytiedot, tulosseuranta, mukautetut yleisöt ja uudelleenkohdistaminen ovat klikkauksen päässä.

 

2015: Lead Ads ja Canvas Ads julkaistaan. Facebook-mainonnasta on tulossa paljon monimutkaisempaa (ja paljon tehokkaampaa).

 

2016: Facebookin uusi Messenger-alusta käynnistyy. Facebook-mainokset ja chatbotit ovat nyt osa Facebook Messenger -kokemusta.

 

2016: ”Offline-konversiot” lisätään Facebook-alustaan. Raja Facebook-maailman ja todellisen maailman välillä hämärtyy.

 

2017: Delivery insights julkistetaan ja ne antavat mainostajille kuvan siitä, mihin heidän mainosrahat menevät ja kuka näkee heidän mainoksensa.

 

2018-2020: Facebook julkaisee lukuisia uusia palveluita, joilla mainontaa voidaan seurata, kohdentaa ja tehdä entistä tehokkaammin.

 

Itse tein ensimmäisiä Facebook-mainoksia vuoden 2014 tienoilla, jolloin mainonta oli hyvin erilaista kuin nykyään. Jos siis tarvitset kokenutta mainonnan toteuttajaa yrityksellesi, ota yhteyttä!

 

Kirjoittanut:
Jouni