Etätyö on tasapainoilua - lue vinkit!

 

Digizerillä osittainen etätyöskentely on ollut aina mahdollista, sillä työtehtävät kulkevat helposti työläppärin mukana paikasta toiseen. Viestiminen ja tapaamiset etänä ovat olleet osana työarkea jo pitkään, sillä palvelemme asiakkaita ympäri Suomen. Yrityksenä olemme myös jatkuvasti mukana digitalisoitumisen kehityksessä, sillä onhan se ominta alaamme. Nämä seikat helpottivat huomattavasti keväällä yrityksemme siirtymistä kokoaikaiseen etätyöskentelyyn. Etätyö on astunut myös monen muun yrityksen arkeen tänä vuonna hieman yllättäen. Etätyöskentely vaatii paljon tasapainoilua työajan ja vapaa-ajan välillä, sääntöjä ja rutiineja. Lue vinkit kotona työskentelyyn alta!

 

 

Työaika ja vapaa-aika

Pidä työaika ja vapaa-aika selkeästi erillään toisistaan, sillä kotona työskennellessä raja töiden ja vapaa-ajan välillä monesti hämärtyy. Kun olet työajalla, teet töitä, ja kun olet vapaa-ajalla, et ajattele tai tee enää töitä, jotta palaudut töistä. Tämä voi olla alkuun haastavaa. Työkoneella ollessa olisi helppo maksaa pari laskua ja kahvitauolla voisi nopeasti lastata pyykinpesukoneen käyntiin. Illalla harrastusten jälkeen voisi vielä pikaisesti tarkistaa työsähköpostin ja ajastaa viestejä.

 

Työnteosta tulee rikkonaista ja työpäivä venyy iltaan asti, kun vapaa-aika ja työaika sekoittuvat. Kannattaakin pyrkiä säilyttämään tutut rutiinit työpaikalta myös kotona työskennellessä. Aloita ja lopeta työpäivä totuttuun aikaan ja pidä selkeät työaikaasi kuuluvat tauot. Jos hoidat henkilökohtaisia asioitasi työpäivän aikana, suunnittele niille omat, erilliset tauot.

 

 

Työtehtävien suunnittelu ja aikataulutus

Suunnittele työpäiväsi, -viikkosi tai jopa koko kuukausi etukäteen. Listaa ja priorisoi työtehtävät, jotka täytyy saada valmiiksi, ja varaa niiden tekemiseen valmiiksi aika kalenteriin. Useimmat meistä ovat tehokkaimmillaan aamusta, joten sijoita tärkeimmät ja vaativimmat työtehtävät heti aamuun. Jätä kalenteriin kuitenkin myös vähän tyhjää tilaa odottamattomille asioille, jottet ole pulassa, kun saatkin kutsun yllättävään palaveriin. Jos mitään yllättävää ei tule, voit käyttää ajan hyödyksi suunnittelemalla seuraavan viikon tai kuukauden aikataulua etukäteen!

 


Keskeytykset

Puhelimeen tulee ilmoitus uudesta viestistä. Koira työntää päänsä syliisi vaatien silityksiä. Keittiöstä kuuluu kinastelua. Kotona työpäivääsi tulee erilaisia häiriöitä, jotka keskeyttävät ajattelusi. Pyri minimoimaan keskeytykset, sillä muuten työnteosta tulee rikkoinaista ja keskittyminen on vaikeaa.

 

Jos sinulla on erillinen työhuone, sulje ovi tehdessäsi keskittymistä vaativia tehtäviä. Jos erillistä työhuonetta ei ole, ovat esimerkiksi vastamelukuulokkeet hyvä apu työrauhan lisäämiseen. Kotona on myös hyvä sopia yhteisiä sääntöjä etätyöskentelyn, -opiskelun ja muun elämisen yhteensovittamiseen, kun tilanne on monille täysin uusi.

 

Jos työssäsi ei ole välttämätöntä pitää pikaviestimiä ja sähköpostia jatkuvasti avoinna, sulje kaikki mahdolliset ylimääräiset ohjelmat ja katso niitä vain ennalta suunniteltuina aikoina. Pikaviesteistä ja sähköposteista tulevat jatkuvat ärsykkeet kuormittavat aivoja ja häiritsevät keskittymistä. Yhtä lailla sosiaalisen median palvelut on suositeltavaa jättää työajan ulkopuolelle, elleivät ne kuulu työtehtäviisi.

 

 

Tauot

Muista pitää taukoja. Vaikka ajatus “äkkiä kaikki työt putkeen ja pihalle” kuulostaa houkuttelevalta, on se pidempään jatkuvana hyvin kuormittava työskentelytapa. Tauoilla on tärkeää irtautua töistä, antaa aivojen palautua, eikä taukoa pidetä samalla töitä tehden. Pidä vaikka kahvitauko työkavereiden kanssa videopuhelulla, tee lyhyt taukojumppa tai käy happihyppelyllä ulkona. Jos kotoasi löytyy lemmikkejä, on kissan tai koiran rapsuttelulla tieteellisesti tutkittuja positiivisia terveysvaikutuksia, joten ota tauoista ilo irti ja palaudu töistä lemmikkiesi kanssa!

 


Pidä yhteyttä

Vaikka et ole kollegoiden ja työkaverien kanssa fyysisesti samassa paikassa, kommunikointi on tärkeä osa viihtyvyyttä ja monelle myös avainasia töiden onnistumiseen. Pidä yhteyttä työkavereihin skypellä, puheluilla, sähköpostilla, videotapaamisilla tai lähetä vaikka työkaverille tsempit postin välityksellä! Tärkeää on myös muistaa pyytää apua työkavereilta hankalan paikan tullen, vaikkeivat he olisikaan fyysisesti läsnä.

 

Myös yrityksen sisäinen viestintä tärkeistä asioista on erityisen tärkeää pitää ajantasalla, kun työntekijät ovat hajaantuneet työskentelemään koteihinsa. Viikkopalaverit ja yhteiset kahvitauot videotapaamisina ovat hyvä tapa pitää yhteyttä ja päivitellä sisäisiä asioita, mutta tärkeimmät sisäiset viestit on löydyttävä myös kirjallisena kaikkien työntekijöiden saatavilla.

 

Vaikka etätyöskentelyssä on omat haasteensa, on siinä paljon positiivisiakin puolia, joten muista nauttia! Hyödynnä esimerkiksi työmatkoista säästyvät minuutit johonkin mukavaan! Ole myös armollinen itsellesi. Etätyöhön sopeutuminen vie oman aikansa ja vaikka etätyöskentely olisikin jo tuttua ja sujuvaa, tulee kotona työskennellessä yhtälailla huonoja ja hyviä työpäiviä, kuin työpaikalla töitä tehdessä. Silloin, kun tuntuu, ettei mikään onnistu, pidä tauko, nollaa ajatukset ja jatka myöhemmin puhtaalta pöydältä. Tsemppiä kotikonttoreille!

 

 

Kirjoittanut:
Heidi