Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

 

Olemme jo aiemminkin suositelleet käyttöön ilmaista kuvanmuokkausohjelmaa Canvaa ja nyt on aika paneutua Canvan käyttöön enemmän. Canva on lanseerattu 2012 ja rantautunut Suomeen muutaman vuoden jälkijunassa. Ohjelma saavuttaa jatkuvasti suurempaa suosiota sekä yritysten että yksityisten käytössä. Canvalla on helppo ja nopea luoda kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan, mutta sillä voi tehdä myös erilaisia dokumenttipohjia, mainoksia, esityksiä, bannereita, esitteitä ja paljon muuta, esimerkiksi CV:n.

Olen käyttänyt Canvaa aktiivisesti vuodesta 2016 lähtien, eikä se ole pettänyt luottamusta helppoudessa ja nopeudessa vielä kertaakaan! Näillä ohjeilla pääset jo pitkälle. Jatkossa tulen esittelemään tarkemmin Canvan uusimpia lisäyksiä ominaisuuksiin, Canvan mahdollisuudet maksullisessa yrityskäytössä ja viimeisimpänä teen Canvalle testin mobiilikäytössä.

 

1. Valitse oikean kokoinen pohja

Aloita suunnittelu valitsemalla sopivan kokoinen pohja työllesi. Laadi suunnittelumalli (create a design) -painikkeesta pystyt selaamaan laajasti erilaisia valmiita kokoja, joista löydät esimerkiksi Facebookin ja Instagramin päivityksiin ja mainoksiin valmiiksi sovitettuja pohjia. Jos et löydä sopivaa valmista pohjaa, voit myös määritellä pohjan koon itse, klikkaamalla mukautetut mitat (custom dimensions) -painiketta ylänurkasta.

 

2. Valitse ja muokkaa kuva

Canvasta löytyy runsaasti ilmaisia kuvituskuvia ja taustakuvia, joita voit käyttää. Kuvat (photos) -kohdasta löydät erilaiset kuvituskuvat, joista voit hakutoiminnon avulla etsiä sopivia. Yksinkertaisemmat ja rauhallisemmat taustakuvat löydät taustat (background) -kohdasta. Halutessasi voit myös ladata omia kuvia käyttöön lataukset (uploads) -kohdasta.

Muokkaa kuvaa tarpeen vaatiessa yläpalkin painikkeista. Canvalla voi tehdä helposti perusmuokkaukset kuviin – eli rajauksen sekä valotuksen ja värien säädön. Voit halutessasi kokeilla valmiita suodattimia (filters) kuviin. Yläpalkista löydät myös kuvien peilikuvaominaisuuden. Kuvan kokoa ja kulmaa voit muokata lisäksi aktivoimalla kuvan klikkauksella, jolloin säätimet tulevat näkyviin.

 

3. Grafiikat

Voit lisätä luomuksiisi erilaisia graafisia elementtejä helposti grafiikat (graphics) -kohdasta. Esimerkiksi yksinkertaisella laatikolla tai viivalla voit tehdä yllättävän isoja muutoksia työhösi. Kokeileminen siis kannattaa! Grafiikoista löydät erilaisia tarroja, kuvioita, kuvakkeita ja koristeita kategorioituna omiin ryhmiinsä. Voit myös käyttää hakutoimintoa etsiessäsi jotain tiettyä.

 

4. Tekstit ja fontit

Mieti, millä tekstillä pysäytät katselijan, vai riittääkö kuva kenties ilman tekstiä? Älä laita tekstiä liikaa, vaan vain olennainen. Loput voit laittaa tarvittaessa kuvatekstiin. Esimerkiksi Facebookin mainoskuvissa saa olla vain n. 20% kuva-alasta tekstiä.

Sommittele tekstiä ja valitse sopivin fontti. Canvassa on paljon vaihtoehtoja fonteissa. Pyri käyttämään vain yhtä tai kahta fonttia. Mainoskuvissa kannattaa miettiä, miten saat tekstin erottumaan taustalla olevasta kuvasta sopivasti. Tähän ratkaisuna voi toimia esimerkiksi kuvan tarkkuuden säätö blurrimaiseksi (sumennus/ blur) tai kuvan hälventäminen läpinäkyvämmäsi (transparency). Teksti erottuu myös paremmin, kun fontin ja taustan väreillä on suuri kontrasti.

 

5. Tallentaminen ja työn lataaminen

Canva tallentaa työtä alustalleen tekemiesi muutosten jälkeen automaattisesti, jolloin yläpalkkiin tulee teksti “kaikki muutokset tallennettu” (all changes saved). Vaikka tietokoneesi sippaisi välissä, työsi pysyy siis tallessa. Kaikki valmiit ja keskeneräiset työt löydät koti -aloitussivulta (home).
Työn lataaminen tapahtuu oikeassa yläkulmassa olevasta nuoli-ikonista tai lataa (download) -painikkeesta. Useimmat työt voit ladata JPG-, PNG-, PDF- tai MP4-tiedostona. GIF-tiedostojen lataaminen muuttui vastikään maksullisen version ominaisuudeksi, josta kerron lisää myöhemmin. JPG sopii suurimpaan osaan kuvista. Jos työ on menossa painoon, valitse tiedostomuodoksi PDF Print ja klikkaa tarvittaessa myös rajausmerkinnät/ leikkausvara (crop marks and bleeds) päälle.

 

Canvan perusominaisuudet saa hallintaan nopeasti ja kokeilemalla opit paljon lisää! Canva myös kehittyy ja uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti. Aluksi voi olla hyvä käyttää apuna valmiita pohjia ja hyödyntää canvan ideoita sommitteluun. 

 

Jos tarvitset kuitenkin apua sosiaalisen median päivitysten ja mainosten tekemiseen, olemme mielellämme apuna. Ota yhteyttä, niin etsitään yhdessä ratkaisuja!

 

Kirjoittanut:

Heidi