Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 3

Edellisissä kahdessa kirjoituksessani käsiteltiin uutiskirjeen sisältöä ja sähköpostimarkkinoinnin periaatteita. Tässä viimeisessä osassa käydään läpi varsinkin uutiskirjeiden lähettämiseen liittyviä seikkoja.

Muista, että suuri osa lukijoista avaa uutiskirjeen mobiililaitteella. Tämä asia unohtuu helposti, kun tekee viestin tietokoneella. Näkyvyyttä tulisikin aina testata myös mobiililaitteella, ja eri työkaluilla tehtyjen kirjeiden ulkoasuissa voi olla eroja.

Lähetä oikeita viestejä oikealle yleisölle

Usein on perusteltua jakaa lähetyslistat eri kohderyhmille. Lähetysryhmiä voivat olla esimerkiksi yritysasiakkaat, kuluttajat, kanta-asiakkaat ja jaottelu toimialoittain. Mieti, haluaako ja tarvitseeko tämä henkilö esim. tietoa yrityksestäsi, uusimmista tuotteistasi tai palveluistasi. Voisiko häntä kiinnostaa blogisi sisältö, tai haluaisitko esimerkiksi kiittää häntä asiakkuudesta?

Mieti viesteillesi sopiva lähetysväli

Uutiskirjeitä ei ole järkevää lähettää niin usein, että vastaanottaja kyllästyy ja lopettaa kirjeen tilaamisen. Näin voi käydä esimerkiksi, jos lähetät useamman viestin päivässä tai viikossa, ja mikäli uutiskirjeiden sisältö on toistuvaa.

Hyvä nyrkkisääntö on, että lähetä kirje, kun sinulla on jotain uutta ja kiinnostavaa kerrottavaa. Älä kuitenkaan viesti liian harvoin, jotta pysyt vastaanottajien mielessä. Uutiskirjeet toimivat hyvänä muistuttajana yrityksesi olemassaolosta. Sopiva lähetystiheys voi olla yrityksestä riippuen mitä vaan kolmen kuukauden ja viikon väliltä. Vaikkapa yrityksen kuulumisia voi kertoa muutaman kuukauden välein, kun taas vaihtuvista tarjouksista voi olla tarpeen viestiä kuukausittain tai lähes viikoittain.

Testaile, mihin lähetysaikaan kirjeesi saa parhaan tuloksen (esim. eniten avaajia, klikkaajia ja myyntiä). Yrityksille suunnattujen uutiskirjeiden paras lähetysaika voi olla keskellä viikkoa virka-aikaan. Maanantaisin yritysten sähköpostit ovat usein täynnä läpikäytäviä asioita, ja perjantaisin keskittyminen voi olla työviikon tehtävien päätökseen saamisessa, joten tiistai, keskiviikko ja torstai voivat sopia parhaiten. Kuluttajille suunnatut viestit taas saattavat toimia paremmin iltaisin tai viikonloppuisin, sisällöstä riippuen.

Sinun ei tarvitse konkreettisesti olla lähettämässä viestejä lauantaiaamuna tai keskiviikkoiltana. Käytä tähän ajastustoimintoa. Voit myös ajastaa kirjeitä valmiiksi pidemmällekin aikavälille.

Tarkista uutiskirjeen vedos aina ennen lähetystä

Käy kirjoitusvirheiden lisäksi läpi linkit, joihin uutiskirjeestä voi klikata. Linkkien toimivuus on yksi tärkeimmistä asioista, sillä yleensä sähköpostimarkkinoinnin kautta halutaan ohjata kävijöitä verkkosivulle tai verkkokauppaan.

Muista myös seurata tekemääsi kampanjaa

Näin tiedät, mitkä viestit ovat toimineet hyvin tai huonosti. Varmista, että uutiskirjeiden asetuksissa on päällä avaajien ja klikkaajien seuranta sekä esim. Google Analytics -seuranta. Viestin on hyvä sisältää sivustolle vievä call-to-action -painike. Myös esim. uutiskirjeen tilaajille omaa verkkokaupan alennuskoodia käyttäneet on helppo laskea myöhemmin verkkokaupasta.

Me Digizerillä autamme sinua mielellämme uutiskirjeiden tekemisessä sekä muussa markkinoinnissa. Ota yhteyttä, niin aloitetaan sähköpostimarkkinointi yhdessä!

Kirjoittanut:

Julie

Lue myös postaussarjan aikaisemmat osat:

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2