Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja

Tässä blogikirjoituksessa vinkkaamme, miten uutiskirjeistä saa fiksuja ja kuinka sähköpostimarkkinoinnista tehdään toimiva kokonaisuus. Lähdemme liikkeelle peruspilareista, sekä käsittelemme tarkemmin uutiskirjeen rakennetta ja sähköpostimarkkinoinnin parhaita käytänteitä.

Mitä on sähköpostimarkkinointi, minkälainen on hyvä uutiskirje ja miksi sinunkin kannattaisi lähettää uutiskirjeitä? Hyvä uutiskirje puhuttelee vastaanottajaa sekä mukailee yrityksen sanomaa ja brändiä. Hyvässä sähköpostimarkkinoinnissa on kuitenkin monia seikkoja, jotka tekevät viestistä vastaanottajalle joko luotettavan ja kiinnostavan tai epäilyttävän ja häiritsevän.

Siinä missä mainosten pyrkimys saattaa olla puhtaasti myynnin lisääminen, sähköpostimarkkinoinnilla on myös kommunikatiivisia tarkoitusperiä. Uutiskirjeitä lähettämällä voit olla vuorovaikutuksessa kohdeyleisösi kanssa. Tämän lisäksi sähköpostimarkkinointi on oiva työkalu sekä käynnissä olevien että tulevien markkinointikampanjoiden tiedottamiseen ja tehostamiseen.

Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt ulottuvat kuitenkin vielä pidemmälle, minkä vuoksi sinunkin yrityksesi kannattaisi ottaa sähköpostimarkkinointi osaksi markkinoinnin työkalupakkia.

Tässä blogikirjoituksessa vinkkaamme, miten uutiskirjeistä saa fiksuja ja kuinka sähköpostimarkkinoinnista tehdään toimiva kokonaisuus. Lähdemme liikkeelle peruspilareista, jonka jälkeen käsitellään uutiskirjeen rakennetta sekä lopuksi tarkemmin sähköpostimarkkinoinnin parhaita käytänteitä. Lue täältä lisää, kuinka sähköpostimarkkinointi voi auttaa sinunkin yritystäsi.

 

Sähköpostimarkkinoinnin peruspilarit kuntoon

Aloitetaan aivan uutiskirjeen alusta. Mikäli sähköpostin otsikko ei puhuttele vastaanottajaa, hän voi jättää uutiskirjeen avaamatta tai ainakin auki klikkaamisen jälkeen lukematta. Kuvittele itsesi vastaanottajan asemaan – millainen otsikko saisi sinut avaamaan kirjeen? Otsikon kannattaa olla melko tiivis, sillä sähköpostiohjelmissa otsikkokentässä näkyy vain rajallinen määrä tekstiä.

Otsikon alla sähköposteissa näkyy esikatseluteksti, johon voi kirjoittaa lisää uutiskirjeen sisällöstä. Esikatseluteksti on luonteeltaan kuvaileva ja houkutteleva – lukija halutaan saada avaamaan uutiskirje. Tätä kenttää ei kannatakaan koskaan jättää tyhjäksi, vaan siihen on hyvä kirjoittaa tekstiä iskevän otsikon tueksi ja jatkeeksi.

Varmista, että uutiskirjeen lähettäjänä näkyy yrityksesi tai palvelusi nimi, eikä esimerkiksi oma nimesi, ellei tämä ole tarkoitus. Yhtä tärkeää on myös se, että yrityksen sähköpostiosoite näkyy lähetysosoitteena. Epämääräiset ”Do not reply” -tyyliset lähetysosoitteet tekevät koko uutiskirjeestä vastaanottajalle epäilyttävän. Vastaanottajalla tulee myös olla mahdollisuus vastata uutiskirjeeseen, sillä kuten alussa mainittiin, kommunikatiivisuus kuuluu sähköpostimarkkinoinnin luonteenpiirteisiin. Tämänkin vuoksi yrityksen oikea sähköpostiosoite on tärkeä.

Muistathan myös pyytää asiakkailta luvan sähköpostimarkkinointiin ja lähettää uutiskirjeitä vain luvan antaneille henkilöille. GDPR-säädösten mukaisesti lähetyslistoilla ei saa olla henkilöitä, joilta tätä lupaa ei ole. Asiaa voi tarkastella myös seuraavasta näkökulmasta: miksi lähettäisit uutiskirjeitä sellaisille ihmisille, jotka eivät ole sisällöstäsi kiinnostuneet? 

Lisää uutiskirjeen tilaajia voit saada pyytämällä sähköpostimarkkinointilupaa uusilta asiakkailta yrityksellesi sopivin keinoin, esimerkiksi laittamalla nettisivuillesi kentän ”Tilaa uutiskirje, niin saat ajankohtaiset kuulumisemme ja tarjouksemme suoraan sähköpostiisi!”. 

Aivan yhtä tärkeää on myös antaa asiakkaalle mahdollisuus peruuttaa uutiskirjetilaus ja poistaa tietonsa lähetyslistalta. Jokaiseen uutiskirjeeseen tulee sisällyttää linkki peruutussivulle. Vastaanottaja, joka haluaa perua uutiskirjeen ja onnistuu siinä vaivattomasti, pysyy tyytyväisempänä ja saattaa mielellään tilata uutiskirjeen uudelleen, kun viestit ovat hänelle jälleen ajankohtaisia.

Tässä vielä tarkistuslista, jonka avulla voit varmistaa, että perusasiat ovat kunnossa.

Tarkistuslista #1

  • Onko lähettämäsi uutiskirjeen otsikko ja esikatseluteksti houkutteleva? 
  • Näkyykö lähettäjänä yrityksesi tai palvelusi nimi?
  • Pyysitkö luvan sähköpostimarkkinointiin ja mahdollistitko uutiskirjetilauksen peruuttamisen?

 

Mistä hyvä uutiskirje koostuu?

Nyt kun raamit ovat kunnossa, voidaan keskittyä itse uutiskirjeeseen. Ensiluokkaisen tärkeää on miettiä, mitä sähköpostimarkkinoilla tavoittelet. Sähköpostimarkkinointiin kannattaa ottaa siis strateginen ote: kun tiedät tavoitteesi, on toteuttaminen helpompaa. Onko tarkoituksena kertoa kampanjoista, lisätä myyntiä, tiedottaa muutoksista vai edellä mainittujen yhdistelmä – tai kenties joku aivan muu? 

 

Visuaalinen ja tekstimuotoinen sisältö avainasemassa

Mitä varsinaiseen sisältöön tulee, hyvän uutiskirjeen sisältö on lyhyt, ytimekäs ja vastaanottajaa kiinnostava. Sisällön voi karkeasti jakaa kahteen osaan: tekstiin ja visuaalisiin elementteihin. Näiden kahden tulisi tukea toisiaan ja muodostaa eheä kokonaisuus. Kuten muussakin markkinoinnissa, myös uutiskirjeiden kohdalla johdonmukaisuus ja jatkuvuus ovat keskeisiä kriteerejä. Näin asiakas tunnistaa yrityksen tutun ja luotettavan brändin.

Luotettavuus onkin yksi tärkeimmistä ylätason tavoitteista. Spämmiviestit sekä hämäriltä vaikuttavat meilit ovat meille kaikille varmasti tuttuja, ja ne tulevat harvemmin avatuksi tai herättävät kiinnostusta – luotettavuuden tunteesta puhumattakaan. Pidä siis huoli, ettei oma uutiskirjeesi nostata lukijassa epäilyksiä! Esimerkiksi turhat lupaukset, epämääräiset ilmaisut ja liian hyvältä kuulostavat mainoslauseet heikentävät uskottavuutta. Kun viesti on lyhyt ja selkeä, se myös kiinnittää huomion paremmin, sillä vastaanottaja ei yleensä käytä uutiskirjeen silmäilyyn kovin paljon aikaa.

Kannattaa myös pitää mielessä, että tekstisisältö keskittyy olennaiseen eikä kaikkea infoa ole sullottu yhteen uutiskirjeeseen. Keskitä uutiskirje mieluiten yhden teeman ympärille, jotta asiakas jaksaa selata sen läpi. Pidä myös huoli, ettet toista kirjeestä toiseen samaa sisältöä, vaan että jokaisessa kirjeessä on vastaanottajalle jotain uutta ja kiinnostavaa.

Visuaalisten elementtien sen sijaan tulisi tukea tekstisisältöä ja ohjata viestin vastaanottajaa. Kuvilla, painikkeilla ja fonteilla voi ja kannattaakin leikitellä, mutta sopivissa määrin. Mikäli yritykselläsi on selkeä graafinen ilme tai graafinen ohjeistus, sitä kannattaa noudattaa ja käyttää apuna.

 

Muista lisätä yhteystiedot sekä call to action -painike

Jotta asiakas löytää sivustollesi tai verkkokauppaasi ja voi ottaa yritykseen yhteyttä, on kirjeeseen tärkeää sisällyttää sekä sivustosi nettiosoite että muut yhteystiedot. Erittäin tärkeitä ovat myös linkit sivustosi olennaisille sivuille. Linkityksiä voi tehdä niin kuviin kuin järkeviin tekstikohtiinkin. Uutiskirjeessä kannattaa olla linkit myös blogiin ja sosiaalisen median tileihin. 

Uutiskirjeillä halutaan usein saada vastaanottaja tekemään tietty toimenpide, esimerkiksi täyttämään yhteydenottolomake, jättämään tarjouspyyntö tai ostamaan tuote. Näitä varten kirjeessä tulee olla hyvin näkyvä call-to-action -painike, josta voi suoraan klikata tekemään kyseisen toimenpiteen. Älä unohda tätä!

Tarkistuslista #2

  • Oletko muodostanut tavoitteen sähköpostimarkkinoinnillesi?
  • Onko uutiskirjeen sisältö toimiva ja relevantti?
  • Löytyykö uutiskirjeestä yrityksesi yhteystiedot sekä selkeä call to action -toimintapainike?

 

Tsekkaa vielä tarkemmin, miten hyvä uutiskirje rakennetaan.

 

Kohdenna sähköpostimarkkinointisi oikein

Siinä missä vielä kymmenisen vuotta sitten sähköpostit avattiin pääsääntöisesti pöytäkoneella, nykyään mobiililaitteet ovat yhtä tärkeässä (ellei jopa tärkeämmässä) asemassa. Tämän pidempiaikaisen muutoksen vuoksi on ensiarvoisen tärkeää suunnitella uutiskirjeet siten, että ne toimivat niin tietokoneella kuin mobiililla luettaessa. Varmista, että uutiskirjeesi ulkoasu on responsiivinen. Näin optimoit lukukokemuksen ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä sekä kummallisilta asetteluilta. 

 

Lähetä oikeita viestejä oikealle yleisölle

Oletko joskus vastaanottanut uutiskirjeen, joka sisälsi sinulle epärelevanttia tietoa tai tarjouksia tuotteista, joista et ole edes kiinnostunut? Mitä todennäköisimmin vastasit kyllä. Oikea viesti oikealle yleisölle on kaiken a ja o – useimmissa tapauksissa on perusteltua jakaa lähetyslistat eri kohderyhmille. 

Lähetysryhmän voi jakaa esimerkiksi sen mukaan, onko vastaanottaja yritysasiakas, kanta-asiakas, mihin toimialaan hän kuuluu tai mitä tuotteita asiakas on yrityksestäsi hankkinut. Pohdi, mitä sähköpostin vastaanottaja haluaa kuulla: kaipaako hän tietoa yrityksestäsi, ostamistaan tuotteista, uusimmista tuotteistasi tai palveluistasi? Voisiko häntä kiinnostaa blogisi sisältö, tai haluaisitko esimerkiksi kiittää häntä asiakkuudesta? Kun mukautat sisällön kohderyhmittäin, hyvin todennäköisesti uutiskirjeen avausprosentti kasvaa ja vastaanottajat ovat tyytyväisempiä. 

 

Mieti viesteillesi sopiva lähetysväli

Uutiskirjeitä ei ole järkevää lähettää niin usein, että vastaanottaja kyllästyy ja lopettaa kirjeen tilaamisen. Näin voi käydä esimerkiksi, jos lähetät useamman viestin päivässä tai viikossa, ja mikäli uutiskirjeiden sisältö toistaa itseään.

Hyvä nyrkkisääntö on, että lähetä kirje, kun sinulla on jotain uutta ja kiinnostavaa kerrottavaa. Älä kuitenkaan viesti liian harvoin, jotta pysyt vastaanottajien mielessä. Uutiskirjeet nimittäin toimivat hyvänä muistuttajana yrityksesi olemassaolosta. Sopiva lähetystiheys vaihtelee, ja se voi olla yrityksestä riippuen mitä vaan kolmen kuukauden ja viikon väliltä. Esimerkiksi yrityksen kuulumisia voi kertoa muutaman kuukauden välein, kun taas vaihtuvista tarjouksista saattaa olla tarpeen viestiä kuukausittain tai lähes viikoittain. 

On suositeltavaa testailla, mihin lähetysaikaan kirjeesi saa parhaan tuloksen (esim. eniten avaajia, viestin linkkien klikkaajia ja myyntiä). Yrityksille suunnattujen uutiskirjeiden paras lähetysaika voi olla keskellä viikkoa ja vieläpä keskellä päivää. Maanantaisin yritysten sähköpostit ovat usein täynnä läpikäytäviä asioita, ja perjantaisin fokus voi olla työviikon tehtävien päätökseen saamisessa, joten tiistai, keskiviikko ja torstai voivat sopia parhaiten. Kuluttajille suunnatut viestit taas saattavat toimia paremmin iltaisin tai viikonloppuisin, sisällöstä riippuen.

Psst. sinun ei tarvitse konkreettisesti olla lähettämässä viestejä lauantaiaamuna tai keskiviikkoiltana. Voit viimeistellä uutiskirjeen sisällön rauhassa työajallasi ja ajastaa sen sille hetkelle, milloin haluat viestin lähtevän.

 

Tarkista uutiskirjeen vedos aina ennen lähetystä

Tekstin luetuttaminen ja visuaalisen sisällön sekä kokonaisuuden toimivuuden tarkistuttaminen toisella ihmisellä ei ole ikinä pahitteeksi. Mikäli mahdollista, pyydä siis toista silmäparia käymään uutiskirjeen sisältö läpi niin kieliasun osalta kuin kirjoitusvirheiden varalta. Sen lisäksi tarkista uutiskirjeeseen lisäämäsi linkit. Linkkien toimivuus on yksi tärkeimmistä asioista, sillä yleensä sähköpostimarkkinoinnin kautta halutaan ohjata kävijöitä verkkosivulle tai verkkokauppaan.

 

Muista myös seurata tekemääsi kampanjaa

Uutiskirjeiden suunnittelun ja lähettämisen lisäksi niiden toimivuutta tulisi myös mitata. Tässä pohjana on sähköpostimarkkinoinnille asettamasi tavoitteet. Vain tuloksia seuraamalla tiedät, minkälaiset viestit toimivat hyvin ja mitkä vastavuoroisesti pärjäävät heikommin. 

Varmista, että uutiskirjeiden asetuksissa on päällä avaajien ja klikkaajien seuranta sekä esim. Google Analytics -seuranta. Dataa keräämällä ja analytiikkaa seuraamalla pysyt ajan tasalla uutiskirjeiden toimivuudesta ja voit tarkistaa esimerkiksi konversioiden määrän, konversioprosentin sekä muiden määrittelemiesi mittarien luvut.

Kuten aiemmin mainittiin, viestin on hyvä sisältää sivustolle vievä call-to-action -painike – esimerkiksi tätä painiketta klikanneiden määrää kannattaa seurata. Myös esim. uutiskirjeen tilaajille omaa verkkokaupan alennuskoodia käyttäneet on helppo laskea myöhemmin verkkokaupasta, mikä antaa osviittaa sähköpostimarkkinoinnin toimivuudesta. Sähköpostimarkkinointi onkin erityisen hyödyllinen työkalu verkkokaupoille ja oiva tapa kasvattaa konversioiden määrää.

 

Tarkistuslista #3

  • Lähetätkö oikeaa sisältöä oikealle yleisölle eli kohdistatko uutiskirjeen lähetysryhmän mukaisesti?
  • Onko uutiskirjeidesi lähestysväli sopiva?
  • Seuraatko lähettämiesi uutiskirjeiden toimivuutta?

 

 

Kiinnostuitko sähköpostimarkkinoinnista ja heräsikö ajatus, että haluaisit ottaa uutiskirjeet osaksi markkinoinnin työkalupakkiasi? Me Digizerillä autamme sinua mielellämme uutiskirjeiden tekemisessä sekä muussa markkinoinnissa. Ota yhteyttä myyjiimme, lähetä viesti lomakkeen kautta tai kirjoita chatissa niin räätälöimme sinulle sopivan paketin!

Blogiemme aiheita