Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Tämä kirjoitus jatkaa edellistä tekstiäni, joka käsitteli fiksun uutiskirjeen luomista ja toimivan sähköpostimarkkinoinnin tekemistä. Käsittelimme mm. otsikointia, lähetysosoitetta sekä sähköpostimarkkinointilupaa. Nyt onkin aika mennä syvemmälle itse kirjeen sisältöön ja lähettämiseen.

Hyvän uutiskirjeen sisältö on lyhyt ja ytimekäs, ja se käsittelee vastaanottajaa kiinnostavia aiheita. Kuvien määrä on hyvä pitää hallittuna ja siistinä. Myös turha kirjeittäin vaihtuva graafisilla seikoilla kikkailu kannattaa jättää pois ja valita kirjeelle pysyvä ulkoasu väreineen, fontteineen ja painikkeineen. Näin asiakas tunnistaa yrityksen tutun ja luotettavan brändin.

Luotettavuus onkin kirjeen yksi tärkeimmistä seikoista. Sähköposteihin tulee yleensä paljon spämmiviestejä, joten pidä huoli, että oma viestisi ei vaikuta hämärältä. Älä sisällytä kirjeeseen turhia lupauksia tai epämääräisiä ilmaisuja. Kun viesti on lyhyt ja selkeä, se myös kiinnittää huomion paremmin, sillä vastaanottaja ei yleensä käytä uutiskirjeen silmäilyyn kovin paljon aikaa. Keskitä uutiskirje mieluiten yhden teeman ympärille, jotta asiakas jaksaa selata sen läpi. Pidä myös huoli, ettet toista kirjeestä toiseen samaa sisältöä, vaan että jokaisessa kirjeessä on vastaanottajalle jotain uutta ja kiinnostavaa.

Jotta asiakas löytää sivustollesi tai verkkokauppaasi ja voi ottaa yritykseen yhteyttä, on kirjeeseen tärkeää sisällyttää sekä sivustosi nettiosoite että muut yhteystiedot. Erittäin tärkeitä ovat myös linkit sivustosi olennaisille sivuille. Linkityksiä voi tehdä niin kuviin kuin järkeviin tekstikohtiinkin. Uutiskirjeessä kannattaa olla linkit myös sosiaalisen median tileihin sekä blogiin.

Uutiskirjeillä halutaan usein saada vastaanottaja tekemään tietty toimenpide, esimerkiksi täyttämään yhteydenottolomake, jättämään tarjouspyyntö tai ostamaan tuote. Näitä varten kirjeessä tulee olla hyvin näkyvä call-to-action -painike, josta voi suoraan klikata tekemään kyseisen toimenpiteen. Älä unohda tätä!

Seuraavassa osassa käsittelen uutiskirjeen lähettämistä sekä muita sähköpostimarkkinointiin liittyviä seikkoja. Me Digizerillä autamme sinua mielellämme uutiskirjeiden tekemisessä sekä muussa markkinoinnissa. Ota yhteyttä, niin aloitetaan sähköpostimarkkinointi yhdessä!

Kirjoittanut:

Julie

Postaussarjan aikaisemmat osat:

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2